دستورات و مراقبت های بعد از لیزیک

یکی از مراحل مهم بعد از همه اعمال جراحی ، مراقبت های پس از عمل می باشد ؛ جراحی لیزیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افرادی که تحت این نوع از عمل لیزری چشم قرار می گیرند ؛ باید به منظور حصول نتیجه رضایت بخش از آن ، نسبت به رعایت مراقبت های بعد از لیزیک ، نهایت دقت خود را بکار گیرند.

اگرچه عمل لیزیک ، یک عمل نسبتا ساده است و پس از آن فرد تقریبا طی چند روز به طور کامل بهبود می یابد ؛ اما از آن جا که بعد از عمل ، غالبا قرنیه چشم ملتهب شده و فرد دچار تاری دید مختصر می شود ، افراد باید مراقبت های پس از آن را به درستی رعایت نمایند.

نکات و مراقبت های بعد از لیزیک

  • مالیدن چشم ها تا یکماه پس از عمل لیزیک ممنوع است.
  • رفتن به استخر و سونا تا 3 ماه بعد از عمل لیزیک ممنوع می باشد.
  • تا یک هفته بعد از عمل لیزیک ، باید از آرایش کردن چشم ها پرهیز گردد.
  • از دوش گرفتن و شستن سر تا 24 ساعت و از ورود آب به چشم حداقل تا یک هفته بعد از عمل لیزیک باید خودداری شود.
  • طی یکماه ابتدایی پس از عمل لیزیک ، باید از عینک های مخصوصی که توسط پزشک معالج تجویز می گردد استفاده شود و حداقل تا یکسال نیز هنگام خروج از منزل حتما از عینک های آفتابی استفاده گردد.

آیا استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک مجاز است ؟

به طور کلی در روز اول بعد از عمل لیزیک ؛ تماشای تلویزیون و نگاه کردن به صفحه گوشی ، لپ تاپ و کامپیوتر ممنوع می باشد.

مراقبت های بعد از لیزیک

آیا ورزش بعد از عمل لیزیک ممنوع است ؟

تقریبا 72 ساعت پس از عمل لیزیک ، روند بهبودی بافت فلپی قرنیه چشم آغاز می گردد ؛ انجام فعالیت های بدنی و ورزش های سبک ، پس از گذشت این بازه زمانی بلامانع خواهد بود ؛ البته توجه داشته باشید که باید از ورود عرق به چشم جلوگیری کنید.

باید خاطر نشان نمود که بهبود کامل بافت قرنیه چشم بعد از عمل لیزیک ، تقریبا شش ماه به طول می انجامد و به طور کلی افراد تا یکسال پس از عمل لیزیک باید جهت معاینات دوره ای به پزشک معالج خود مراجعه نمایند.

استفاده از قطره های بعد از عمل لیزیک به چه صورت است ؟

در برخی موارد ممکن است پس از عمل لیزیک ، افراد با خشکی چشم مواجه شوند ؛ لذا پزشک معالج جهت جلوگیری از بروز خشکی چشم ؛ قطره های چشمی تجویز می نمایند که باید در زمان های مقرر و مطابق دستور مورد استفاده قرار گیرند.

مراقبت های بعد از لیزیک

چند روز بعد از عمل لیزیک می توان رانندگی کرد ؟

افراد پس از ترخیص از مرکز جراحی ، تا چند روز اکیدا باید از رانندگی کردن اجتناب نمایند و به خوبی استراحت کنند.

در حالت کلی تا زمانی که تاری دید به طور کامل مرتفع گردد باید از رانندگی کردن پرهیز شود.

مراقبت های محیط کار بعد از عمل لیزیک به چه نحو است ؟

از رفت و آمد در اماکن و فضاهای غبار آلود که ریسک آسیب پذیری چشم را به دنبال دارد ، تا مدتی پس از عمل لیزیک باید پرهیز گردد.

لازم به ذکر است افرادی که به علت نوع اشتغال خود ، ناچار به قرارگیری در چنین محیط هایی هستند ؛ باید از عینک های ایمنی استفاده نمایند تا خطری سلامت چشم شان را تهدید نکند.