آشنایی با جراحی زیبایی پلک

چشم ها از منظر زیبایی شناسی به عنوان مهم ترین عضو در صورت به شمار می روند ، چرا که بیانگر سن و حالات خلقی و هیجانات درونی ما می باشند.

از آن جا که چشم ها اولین عضوی هستند که در وهله اول مواجهه با دیگران جلب توجه می کنند ، نمی توان اهمیت زیبایی آن ها و تاثیری که بر زیبایی صورت دارند را نادیده گرفت.

افزایش سن و به طور کلی برخی عوامل محیطی ؛ نظیر قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید ، قرارگیری در معرض اشعات مضر، مصرف سیگار و مواردی از این قبیل ؛ منجر به پیدایش علائم پیری در پوست بویژه پوست صورت می شوند.

حال آن که پلک ها بیش از دیگر عناصر صورت ، در مقابل عوامل فوق الذکر واکنش نشان داده و مستعد مواجهه با علائم و نشانه های پیری هستند.

قاعدتا وقوع این امر برای همه افراد خصوصا خانم ها ، مسئله ای ناخوشایند تلقی می شود و آن ها را بر آن می دارد تا به دنبال راهی جهت رهایی از این معضل باشند.

جراحی زیبایی پلک یا اصطلاحا بلفاروپلاستی ، نوعی عمل جراحی پلاستیک محسوب می شود که تحقق این مهم را میسر نموده و رفع پف پلک ها و برداشتن پوست اضافی موجود در ناحیه پلک ها را ممکن ساخته و جوانی را به چهره باز می گرداند.

اهداف جراحی پلک

مقصود از جراحی زیبایی پلک عبارتست از :

  • جوانسازی پلک ها
  • رفع پف ، چین و چروک و افتادگی پلک های پایین
  • بهبود میدان دید که در پی افتادگی پلک های بالا مختل شده است.
  • مرتفع نمودن پف ، چربی و چین و چروک های اضافی موجود بر روی پلک های بالا

توجه داشته باشید که امکان انجام همزمان جراحی پلک های بالا و پلک های پایین و حتی جراحی هر چهار پلک به طور همزمان نیز وجود دارد.

جراحی زیبایی پلک

کاندیدای مناسب جراحی پلک

افرادی که شرایط ذیل در مورد آن ها صدق می کند، بهترین گزینه برای جراحی زیبایی پلک خواهند بود :

  • افرادی که دارای حداقل 35 سال سن باشند.
  • افرادی که با پف زیر چشم مواجه هستند.
  • افرادی که انتظاراتی واقع بینانه از نتیجه جراحی پلک دارند.
  • افرادی که به بیماری های خاص مبتلا نیستند و از سلامت کافی برخوردارند.
  • افرادی که پوست پلک های فوقانی آن ها دچار شل شدگی شده و حالتی آویزان دارد.

ناگفته نماند که در برخی موارد بنا به صلاحدید جراح ، ممکن است عمل جراحی بلفاروپلاستی برای افراد جوان تر از 35 سال که با مشکلات مذکور روبرو هستند ، نیز انجام پذیرد.

لازم به ذکر است جراحی زیبایی پلک موارد ذیل را بهبود نخواهد بخشید :

  • تیرگی اطراف چشم
  • چین و چروک های اطراف پلک و مابین ابروها
  • افتادگی ابرو ( در این موارد می توان همراه با جراحی زیبایی پلک اقدام به جراحی لیفت ابرو نیز نمود )

تشخیص صلاحیت افراد برای جراحی زیبایی پلک

به طور کلی متقاضیان بلفاروپلاستی ؛ غالبا از افتادگی ، پف و ظاهر خسته پلک که در زندگی روزمره آن ها تداخل ایجاد کرده است ؛ شکایت دارند.

لازم به ذکر است گاهی اوقات افتادگی پلک تا حدی است که فرد دچار محدودیت دید می شود.

از این رو انجام این عمل جراحی ، مستلزم بررسی سابقه پزشکی و چشم پزشکی از بیمار می باشد که شامل موارد زیر است :

  • تاثیر تغییرات پلک بالا بر فعالیت های روزمره زندگی
  • شرایط پزشکی چشم ؛ مانند آب سیاه ، آب مروارید و جراحی های قبلی
  • بیماری های زمینه ای که بر نتیجه جراحی تاثیر می گذارند ؛ مانند روماتیسم ، بیماری های کلاژن عروقی و دیابت
  • جراحی های زیبایی انجام شده در گذشته
  • علائم خشکی چشم و درمان ها
  • فهرست کامل داروها ؛ مانند رقیق کننده خون و مکمل های گیاهی
  • مصرف الکل و تنباکو
  • سابقه بیماری های روانی

باید اشاره داشت بیمارانی که با اهداف زیبایی ، علاقمند به جراحی پلک هستند ؛ باید انگیزش و انتظارات خود از عمل پلک و نتایج آن را مشخص کنند.

اقدامات قبل از جراحی پلک

  • پیش از انجام جراحی پلک ، باید فرد توسط جراح متخصص مورد ارزیابی قرار گرفته و چشم های او به صورت دقیق از لحاظ قدرت بینایی، اعصاب حسی و حرکتی و وضعیت لایه اشکی ؛ معاینه و بررسی شوند.
  • متقاضیان عمل جراحی بلفاروپلاستی باید در صورت ابتلا به بیماری های خاص ، مصرف داروهای مخصوص و همچنین حساسیت های دارویی ؛ این موضوع را به اطلاع جراح معالج خود برسانند.
  • مصرف داروهایی که منجر به رقیق شدن خون شده و ریسک بروز خونریزی در حین عمل را تشدید می کنند ؛ از قبیل بروفن ، آسپرین و غیره حداقل از 2 هفته پیش از جراحی پلک ممنوع بوده و باید به طور کامل قطع شوند.
  • پزشک متخصص به منظور بررسی وضعیت سیستمیک متقاضیان جراحی پلک ، آزمایش های خون تجویز می نماید ؛ لذا چنانچه فرد مبتلا به بیماری خاصی باشد باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

جراحی زیبایی پلک

معاینات فیزیکی پلک

این نکات باید در معاینه پلک ، در نظر گرفته شوند :

  1. کیفیت و کمیت ، تقارن نسبی پوست زائد
  2. ارتفاع چین پلک و تقارن
  3. بررسی وجود افتادگی همزمان پلک
  4. ارزیابی وضعیت و میزان افتادگی ابرو
  5. بدشکلی و سست بودن پلک پایین

وضعیت مژه و قدرت عضلات چشم

نحوه جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک ، اغلب تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود؛ لذا نیازی به بستری شدن نداشته و افراد عموما در همان روز عمل از مرکز جراحی ترخیص می شوند. ( در پاره ای موارد با توجه به وضع عمومی بیمار و همچنین تشخیص پزشک ممکن است این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی صورت پذیرد )

بلفاروپلاستی پلک های بالا

طی جراحی پلک بالا ؛ از طریق جراحی ، چربی اضافی موجود در کیسه های چربی که سبب پف آلود به نظر رسیدن پلک شده اند و نیز عضلات و پوست اضافی پلک بالا برداشته شده و افتادگی پلک نیز مرتفع می گردد.

از این رو به جرأت می توان اذعان داشت که بلفاروپلاستی پلک های بالا ، به بهبود موقعیت و شکل ظاهری پلک های بالا منتج شده و در صورت وجود افتادگی در پلک بالا با اصلاح آن ، به رفع محدودیت میدان دید نیز خواهد انجامید.

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد ، افتادگی ابرو را نمی توان با عمل جراحی پلک برطرف نمود ؛ لذا در صورت نیاز به رفع افتادگی ابروها باید عمل جراحی لیفت ابرو را به صورت توأم با جراحی پلک فوقانی انجام داد.

بلفاروپلاستی پلک های پایین

هدف از جراحی پلک پایین ؛ مرتفع ساختن پف زیر چشم از طریق جراحی می باشد.

لازم به ذکر است که در برخی موارد جهت رفع پف زیر چشم ، چربی های اضافی موجود در کیسه های چربی پلک تحتانی برداشته می شوند و گاهی اوقات جراح از طریق جابجایی یا پخش چربی های اضافی و بدون ایجاد برش و صرفا از طریق ملتحمه چشم اقدام به برطرف ساختن پف زیر چشم می نماید.

توجه داشته باشید چنانچه پلک های تحتانی علاوه بر پف کردگی با پوست اضافی نیز مواجه باشند ، جراح با ایجاد برش در زیر خط مژه اقدام به برداشتن پوست و عضلات اضافی نموده و در نهایت به کمک بخیه هایی ظریف محل برش را می دوزد.

در انتهای جراحی بلفاروپلاستی ، نیازی به بستن چشم ها و پانسمان موضع جراحی وجود ندارد و تنها محل برش و بخیه ها با پماد چرب می شوند.

طبیعتا پس از این که اثر ماده بی حسی از بین برود ، فرد با احساس کشیدگی پلک ها و درد خفیفی روبرو خواهد بود که با مصرف داروهای تجویز شده قابل التیام است و جای نگرانی وجود ندارد.

شایان ذکر است در صورت تشدید درد و کاهش میدان دید ، باید فورا با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.

جراحی زیبایی پلک

برش های جراحی پلک پایین

بلفاروپلاستی تحتانی ، فقط پلک پایین را هدف قرار می دهد و به دو روش انجام می شود :

  1. برش بیرونی ( از طریق پوست )
  2. برش داخلی ( از طریق بافت ملتحمه )

تکنیک بافت ملتحمه : در این روش ، برش در داخل پلک پایین زده می شود.

در نتیجه این تکنیک ، هر گونه اثر زخم را پنهان می کند و قابل رویت نیست ؛ همچنین نتایج عمل طبیعی تر به نظر می رسد.

در تکنیک بافت ملتحمه ، کیسه چربی زیر چشم که موجب پف پلک می شود ؛ از طریق برش پنهان در بافت داخلی چشم برداشته می شود.

پس از 7 تا 10 روز از انجام جراحی ، می توانید به محل کار خود بازگردید و انجام فعالیت های معمول ؛ مانند ورزش های سبک را آغاز کنید.

تکنیک برش پوست : در این تکنیک ، یک برش خارجی دقیقا زیر مژه و گوشه داخلی پلک پایین تا گوشه خارجی چشم زده می شود.

این برش ، به جراح امکان دسترسی بیشتر و توانایی اصلاح همه بافت های چشم را می دهد.

در جراحی پلک تحتانی با تکنیک برش پوست ؛ چربی را می توان کاهش داد یا دوباره جابجا کرد ، همچنین عضله را می توان بلند و سفت کرد ، پوست و چین اضافی نیز در این روش برداشته می شوند.

در این روش ، جراح اغلب از بخیه جذبی استفاده می کند.

لازم به ذکر است در این تکنیک ، حتی اگر اثر زخم خارجی وجود داشته باشد ؛ با گذشت زمان محو می شود و قابل رویت نخواهد بود.

دلایل ایجاد پف چشم کدامند ؟

روند افزایش سن ، اصلی ترین علت پف چشم است ؛ البته ژنتیک نیز ممکن است در بعضی افراد موجب این عارضه باشد.

پف چشم وراثتی ؛ بدین معنا است که برخی افراد که به صورت ژنتیکی با اختلالات ظاهری پلک از جمله پف پلک مواجه هستند ممکن است در سنین جوانی واجد شرایط جراحی پلک باشند.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

دوره بهبودی پلک ، قسمت مهمی از جراحی پلک است.

مهم ترین نکته بعد از جراحی زیبایی پلک ، رعایت کامل دستورالعمل های پزشک بعد از جراحی است.

جراح دقیقا می داند چه کاری انجام شده است و آیا عوارض حین عمل جراحی وجود دارد که بیمار به مراقبت های ویژه خاصی احتیاج داشته باشد یا خیر ؟

مراقبت های بعد از جراحی پلک از این قرارند :

  • با یکی از اعضای خانواده یا دوستان هماهنگ کنید تا در 24 تا 48 ساعت اول در کنار شما بماند. یک میز نزدیک صندلی خود برای قراردادن بطری بزرگ آب و تمام نسخه های پزشکی خود داشته باشید.
  • تورم اجتناب ناپذیر است. اما اگر آن را تحت کنترل نگیرید، می تواند منجر به عوارض و زمان بهبودی طولانی تر شود. پزشک در مورد “تورم” به شما هشدار می دهد. تورم بیش از حد و گسترده کنترل نشده می تواند باعث آتروفی عضلات و حتی تورم دائمی شود. بهترین راه برای رفع این مشکل، استفاده از کمپرس سرد و قراردادن سر بالاتر از قفسه سینه با کمک بالش گردنی یا چند بالش است
  • مدتی طول می کشد تا خط قرمز در ناحیه برش برطرف شود. قرمزی پلک بالا در چین خوردگی طبیعی پلک رخ می دهد، در حالی که در پلک پایین معمولا در گوشه کناری نزدیک مژه ها اتفاق می افتد.
  • درصورت تجویز داروهای ضد درد و شل کننده عضلات ، نوشیدنی حاوی الکل مصرف نکنید.
  • برای جلوگیری از یبوست باید ملین مصرف کرد.
  • سیگار نکشید و در کنار افراد سیگاری نباشید زیرا سیگار کشیدن حتی استشمام دود آن بهبودی را به تأخیر می اندازد و خطر عوارض را افزایش می دهد.

دیگر مراقبت های مهم بعد از جراحی پلک

  • استراحت کافی داشته باشید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر در برنامه غذایی خود قرار دهید و میزان نمک مصرفی و نوشیدنی حاوی کافئین را محدود کنید.
  • یک هفته باید از لبخند زدن ، خمیازه ، ماساژ یا کشیدن پلک خودداری کنید. به ویژه در چند روز اول پس از برداشتن بخیه بسیار مهم است.
  • استفاده از ماسک های مخصوص چشم ؛ این ماسک ها را سرد و مرطوب نگهدارید و هر 15-20 دقیقه آن ها را عوض کنید.
  • اگر چند روز بعد از جراحی احساس خارش در چشم یا ناراحتی دارید ، کمپرس گرم و استفاده از پماد برای نرم شدن چشم به تسکین علائم کمک می کند. ریزش اشک بعد از جراحی بسیار شایع است. با از بین رفتن تورم برطرف می شود.
  • افزایش اشک نشانگر خشکی چشم است ، بنابراین چرب کردن چشم را افزایش دهید. سفتی پلک ها یک احساس طبیعی بعد از جراحی است. این ممکن است بستن کامل پلک ها را دشوار کند ؛ قطره های چشمی به جلوگیری از خشکی چشم کمک می کند.
  • ممکن است احساس بی حسی پلک داشته باشید که با گذشت زمان فروکش می کند.
  • یک تا دو روز بعد از جراحی ، می توانید حمام کنید یا دوش بگیرید.  بهتر است موهای خود را در سینک ظرفشویی با کمک شخص دیگری بشویید. برای استحمام گردن و سایر اندام های بدن ، می توانید از سردوش کمک بگیرید.
  • از خم شدن ، بلند کردن اجسام سنگین ، سرفه ، عطسه ، فشار هنگام دفع و سایر فعالیت های سخت خودداری کنید.

هزینه جراحی زیبایی پلک

عزیزانی که قصد آگاهی از قیمت جراحی پلک را دارند ، با برای معاینه و بررسی های دقیق به مطب جراح مورد نظرشان مراجعه نمایند تا پس از ارزیابی های لازم ، هزینه دقیق این جراحی به آن ها اعلام گردد.