درباره لنزهای تماسی چشم

لنزهای تماسی چشم ، گزینه ای فوق العاده برای تقریباً کلیه افراد نیازمند به اصلاح بینایی و افرادی که تمایلی به زدن تمام وقت عینک یا قرار گرفتن تحت جراحی لازک ندارند ، به شمار می آید.

مواد لنزهای تماسی چشم

اولین گزینه ای که در زمان تصمیم به استفاده از لنزهای تماسی مد نظر قرار داده می شود ، این است که چه ماده ای می تواند به بهترین شکل ، نیازهای شما را تامین کند.

لنزهای تماسی چشم

5 نوع لنز تماسی بر اساس نوع ماده مورد استفاده برای ساخت وجود دارد :

  1. لنزهای نرم : از پلاستیک حاوی آب و ماده ژل مانند بنام هیدروژل ساخته شده اند. این لنزها ، بسیار نازک و انعطاف پذیر بوده و در سطح جلوی چشم ، احساس راحتی را ایجاد می کنند.
  2. لنزهای هیدروژل سیلیکون : از یک نوع پیشرفته ماده لنز تماسی نرم ساخته شده اند و امکان عبور اکسیژن بیشتر از طریق لنز و رسیدن به سطح جلوی چشم را فراهم می آورند. لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون ،  اکنون رایج ترین نوع لنزهای تماسی چشم به شمار می آیند.
  3. لنزهای نفوذپذیر در برابر گاز : این لنزها ، که لنزهای GP یا RGP نامیده می شوند ، لنزهای تماسی سخت هستند که شکل خود را در چشم حفظ نموده و باعث می شود که لنز بتواند مشکل آستیگماتیسم یا سایر خطاهای دید را اصلاح نماید. لنزهای تماسی نفوذ پذیر در برابر گاز ، معمولاً در مقایسه با لنزهای نرم ، دارای قطر کمتر بوده و از مواد بسیار نفوذ پذیر در برابر اکسیژن ساخته شده اند. معمولاً اندکی زمان نیاز است تا چشم ها با لنزهای GP در اولین بار شروع استفاده ، سازگار شوند ؛ ولی بعد از اولین دوره استفاده ، بیشتر افراد به اندازه لنزهای نرم ، با این نوع لنزها نیز احساس راحتی می کنند.
  4. لنزهای تماسی هیبرید : دارای ناحیه مرکزی نفوذپذیر در برابر گاز می باشند که توسط پوششی از هیدروژل یا ماده هیدروژل سیلیکون ، پوشیده شده است. این لنزها برای ایجاد پوششی راحت ، طراحی شده اند .
  5. لنزهای PMMA : لنزهای تماسی سخت می باشند که شبیه به لنزهای GP هستند ، ولی از ماده پلاستیکی ساخته شده اند که در برابر اکسیژن نفوذپذیر نمی باشد. این لنزها برای سال ها ، توسط پزشکان تجویز می شده اند ، ولی الزاماً توسط لنزهای نفوذ پذیر در برابر گاز جایگزین شده اند.

زمان استفاده از لنزهای تماسی

دو الگو لنزهای تماسی بر اساس زمان پیشنهادی برای استفاده از آن ها وجود دارد :

  1. لنزهای تماسی برای استفاده در طول روز : این لنزها باید در طول شب ، قبل از خواب برداشته شوند.
  2. لنزهای تماسی ممتد : این لنزها را می توان در طول شب ( برای چند روز محدود ) در چشم داشت.

لنزهای تماسی چشم

چه زمان باید لنزهای تماسی چشم را تعویض کنیم ؟

لنزهای تماسی ( بخصوص لنزهای نرم )  ، علیرغم مراقبت مناسب ، بمنظور جلوگیری از تشکیل رسوبات و آلودگی در لنز که خطر عفونت چشم را بالا می برد ، باید تعویض شوند.

لنزهای نرم بر اساس زمان دور انداخته شدن ، دارای این طبقه بندی کلی می باشند :

  • لنزهای یکبار مصرف روزانه که بعد از یک بار استفاده در طول روز باید دور انداخته شوند.
  • لنزهای یکبار مصرف که هر دو هفته یا زودتر باید دور انداخته شوند.
  • لنزهای جایگزینی مکرر که باید ماهانه یا هر سه ماه دور انداخته شوند.
  • لنزهای سنتی ( قابل استفاده مجدد ) که هر شش ماه ، یا پس از مدتی طولانی تر باید دور انداخته شوند.
  • لنزهای تماسی نفوذ پذیر در برابر رسوبات لنز که در مقایسه با لنزهای نرم ، طول عمر بیشتری دارند. اغلب لنزهای GP می توانند قبل از نیاز به تعویض ، به مدت 1 سال یا بیشتر عمر کنند.

طراحی لنزهای تماسی چشم چگونه است ؟

لنزهای تماسی نرم دارای تنوع وسیعی از طراحی ها بر حسب هدف مورد نظر می باشند. این طراحی ها عبارتند از :

  1. لنزهای تماسی کروی که دارای قدرت لنز مشابه در سراسر کل بخش نوری لنز برای اصلاح دوربینی یا نزدیک بینی می باشد.
  2. لنزهای تماسی نرم هلالی که دارای قدرت متفاوت در نصف النهار های مختلف لنزها برای اصلاح آستیگماتیسم ، دوربینی و نزدیک بینی می باشد.
  3. لنزهای تماسی چند کانونی ( شامل لنزهای دو کانونی ) که حاوی نواحی قدرت مختلف برای درمان دوربینی و نزدیک بینی می باشد. برخی لنزهای چند کانونی می توانند آستیگماتیسم را هم درمان کنند.
  4. لنزهای تماسی آرایشی که شامل لنزهای رنگی طراحی شده برای تغییر یا تقویت رنگ چشم شما می باشند.

لنزهای تماسی چشم

چه لنزی برای چشم های من مناسب است ؟

فاکتورهای متعددی وجود دارد که می تواند انتخاب بهترین لنز برای چشمان شما را تحت تاثیر قرار دهد. این فاکتورها عبارتند از :

لنزهای تماسی باید مشکلی را که شما را مجبور به استفاده از لنز کرده است ، درمان کند. لنزهای تماسی باید قادر به ایجاد بینایی خوب با درمان دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم ، یا ترکیبی از این مشکلات بینایی باشند.

لنز باید با چشم شما هماهنگ باشد. بدین منظور ، لنزها در دامنه ای از ده ها هزار نوع از نظر قطر و انحنا وجود دارند. البته ، همه برندهای لنز ، دارای اندازه مورد نیاز شما نمی باشند.

شما گاهی نیازهایی دارید که عامل محرک انتخاب لنز ، محسوب می شوند. برای مثال ، پزشک شما نوع خاصی از لنز را در صورت خشک بودن چشمان تان ، پیشنهاد می کند.

برای تعیین بهترین ماده و طراحی لنز ، جهت تامین نیازهای چشم تان ، با پزشک مشورت کنید.

مراقبت از لنزهای تماسی چشم چگونه است ؟

  • برای مراقبت از لنزهای تماسی چشم ، تمیز کردن ، گندزدایی و نگهداری از آن ها بسیار آسان است.
  • بیشتر افراد تنها به یک محلول چند منظوره برای تمیز کردن و نگهداری از لنزهای خود نیاز دارند.
  • افرادی که به محلول های چند منظوره حساسیت دارند ، می توانند از سیستم های بدون نیاز به نگهداری از قبیل نمونه های حاوی پراکسید هیدروژن استفاده کنند.
  • پزشک ، سیستم نگهداری از لنزها را توصیه می کند. حتماً با دقت ، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

مشکلات لنزهای تماسی چشم چیست ؟

اگر در موقع استفاده از لنز ، احساس می کنید معذب هستید یا دیدتان ضعیف می شود ، تعویض لنز ، می تواند کارساز باشد.

امروزه ، گزینه های بیشتری از لنزهای تماسی ، نسبت به همیشه ، جهت ایجاد دیدی راحت و خوب و داشتن چشمانی سالم ، موجود می باشد.