به طور کلی چشم پزشکی در واقع ، شاخه ای از پزشکی است که با جوانب مختلف چشم ؛ از جمله آناتومی و فیزیولوژی چشم و همچنین تشخیص و درمان اختلالات چشم سر و کار دارد، در مقاله جراح و متخصص چشم تهران که توسط دکتر محمودی تهیه شده توضیحات جامعی در خصوص این شاخه پزشکی و نخوه انتخاب جراح چشم داده شده است، پس با ما همراه باشید.

چشم پزشک پس از 12 الی 13 سال تحصیل و آموزش مدرک تخصص خود را دریافت می کند. جراح و متخصص چشم ، علاوه بر تشخیص و درمان بیماری های چشمی ، نسخه عینک و لنز طبی نیز تجویز می کند.

علاوه بر 4 سال دوره عمومی و یک سال دوره کارورزی ؛ هر متخصص و جراح چشم حداقل به مدت 3 سال به عنوان رزیدنت چشم پزشکی در بیمارستان فعالیت می کند.

چشم پزشک در این مدت ؛ دانش مربوط به مراقبت از چشم ، پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های چشمی و همچنین نحوه روندهای جراحی را به طور عملی آموزش می بیند.

همچنین جراح و متخصص چشم ، ممکن است در فعالیت های پژوهشی در زمینه بیماری های چشمی و نحوه درمان آن ها نیز مشارکت داشته باشد.

گاهی اوقات امکان دارد که چشم پزشک ، بیماری هایی را تشخیص دهد که مستقیم به چشم مربوط نمی شوند ؛ در این صورت وی بیمار را به پزشک مربوطه معرفی می کند.

دکتر علی محمودی متخصص چشم و از برترین پزشکان جراح و متخصص چشم تهران به شمار می روند ؛ شهروندان محترم تهرانی به منظور دریافت بهینه ترین خدمات درمانی در زمینه چشم و بیماری های مربوط به چشم ، می توانند به مطب دکتر محمودی مراجه نمایند.

جراح و متخصص چشم تهران

تفاوت میان اپتومتریست و جراح و متخصص چشم

اپتومتریست ( دکتر بینایی سنجی ) ، مراقبت های اولیه مربوط به چشم را ارائه می دهد.

دامنه فعالیت او در محدوده انجام تست بینایی سنجی و تشخیص ، درمان و کنترل تغییرات ایجاد شده در بینایی است.

حیطه وظایف اپتومتریست عبارتست از :

  • معاینه چشم
  • تست بینایی
  • تجویز لنزهای طبی
  • تشخیص برخی ناهنجاری های چشمی
  • تجویز دارو برای برخی بیماری های چشمی

پزشک و جراح متخصص چشم

پزشک و جراح متخصص چشم ، فردی است که حداقل  به مدت 8 سال در دانشکده پزشکی تحصیل می کند. پس از تکمیل تحصیلات عالی مدرک پزشکی به وی تعلق می گیرد و می تواند دز حوزه تخصص خود مشغول به کار شود.

وظایف چشم پزشک جراح و متخصص چشم ، علاوه بر وظایفی که برای اپتومتریست ذکر شد ؛ موارد زیر را نیز شامل می شود :

  • تشخیص و درمان تمام بیماری های چشمی
  • انجام جراحی های مربوط به چشم
  • انجام تحقیقات علمی در زمینه بیماری های چشمی و اختلالات بینایی

جراح و متخصص چشم ، می تواند در زمینه جراحی زیبایی چشم و پلک نیز تخصص داشته باشد.

در این صورت می تواند پلک های آسیب دیده و افتاده و نیز ناخنجاری های استخوان ها یا دیگر ساختارهای اطراف چشم را نیز برطرف کند.

همچنین می تواند برای افزایش زیبایی و جوانسازی چشم و پلک ، روندهای تزریقی مانند تزریق فیلر یا بوتاکس را نیز بکار گیرد.

در چه مواردی باید به چشم پزشک مراجعه نمود ؟

در صورتی که به یک بیماری یا اختلال چشمی مبتلا شدید ، باید به یک چشم پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید.

چشم پزشکان که با نام جراح چشم نیز شناخته می شوند ، متخصصانی هستند که تمامی جوانب درمان ، جراحی و تجویز دارو و لنزهای تماسی را مدیریت نموده و تحت نظر دارند.

لازم به ذکر است که چشم پزشکان ، مجاز به استفاده از داروها برای درمان بیماری های چشم و همچنین انجام لیزر درمانی و دیگر اعمال جراحی چشم ، جراحی زیبایی پلک و جراحی لیفت ابرو می باشند.

جراح و متخصص چشم تهران

نحوه انتخاب جراح و متخصص چشم تهران

گام اول در راستای انتخاب بهترین جراح و متخصص چشم ؛ تحقیق از آشنایان و دوستانی می باشد که اعمال درمانی و جراحی چشم انجام داده و از نتیجه درمان خود راضی هستند.

جستجو در اینترنت و موتورهای جستجو ، از دیگر مواردی است که در یافتن بهترین متخصص چشم به شما کمک شایانی خواهد کرد.

لذا بدین منظور حتما عبارت ” بهترین جراح و متخصص چشم تهران ” را همراه با ذکر نام شهر خود جستجو نمایید تا به این ترتیب بهترین جراح و متخصص شهرتان را بیابید.

پس از تحقیقات کافی در خصوص یافتن بهترین متخصص چشم ( از طریق روش های فوق ) ، می توانید لیست کاملی از بهترین متخصصان چشم شهر محل سکونت تان تهیه نمایید.

نهایتا جهت اطمینان از انتخاب خود ؛ به مطب چشم پزشک منتخب مراجعه کنید و با افراد حاضر در مطب ایشان ، گفتگو نموده و از سطح رضایت آن ها از نتیجه درمان جویا شوید.

لازم به ذکر است که انتخاب جراح و متخصص چشم ، امری بس حائز اهمیت می باشد ؛ چرا که در صورت بی توجهی به این مقوله مهم ، ممکن است خطرات و عوراض متعددی برای فرد حادث گردد که متاسفانه گاها امکان جبران آن نیز وجود ندارد.

تشخص بیماری های چشم توسط جراح و متخصص چشم تهران

بیماری هایی که تشخیص و درمان آن در صلاحیت چشم پزشک می باشد ، عبارتند از :

  • آب مروارید ( کاتاراکت )
  • آب سیاه ( گلوکوم )
  • جراحی های انکساری
  • خشکی چشم
  • انحراف چشم (استرابیسموس )
  • رتینوپاتی دیابتی
  • انسداد مجاری اشکی
  • تورم چشم
  • برآمدگی چشم ( پروپتوز )
  • و غیره

جراحی چشم

همانطور که پیشتر اشاره داشتیم ، جراح و متخصص چشم تهران ؛ از توانایی درمان و جراحی بیماری های چشمی و همچنین اعمال زیبایی پلک و ابرو برخوردار است.

باید توجه داشت که جراحی چشم یا اصطلاحا جراحی چشمی ، توسط چشم پزشکان بر روی چشم یا ضمائم آن انجام می شود.

همانطور که می دانید چشم ، عضوی ییچیده و بسیار حساس می باشد ؛ از این رو قبل ، حین و بعد از عمل جراحی به مراقبت شدیدی نیاز دارد.

لازم به ذکر است که جراح و متخصص چشم ، روش جراحی مناسب برای بیمار و همچنین انجام اقدامات ایمنی را عهده دار است.

انواع جراحی چشم توسط جراح و متخصص چشم

انواع جراحی چشم که توسط جراح و متخصص چشم تهران انجام می پذیرد از قرار ذیل می باشند :

  1. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک ( Blepharoplasty ) : جراح ؛ عمل بلفاروپلاستی را به منظور از بین بردن افتادگی پلک ، پف چشم و دیگر مشکلات زیبایی مربوط به پلک فوقانی و تحتانی ، انجام می دهد.
  2. عمل کاتاراکت ( Cataract surgery ) : جراح برای درمان کدر شدن عدسی چشم ، عمل کاتاراکت را انجام می دهد و یک عدسی مصنوعی را جایگزین عدسی چشم می کند.
  3. پیوند قرنیه ( Corneal transplant ) : نام دیگر این جراحی ، کراتوپلاستی است. جراح چشم ، طی عمل با استفاده از ابزار جراحی ، چشم شما را باز نگه می دارد و بخش آسیب دیده قرنیه را خارج می کند. سپس بافت پیوندی را جایگزین آن می کند.
  4. جراحی گلوکوم یا آب سیاه ( Glaucoma surgeries ) : جراح در حین عمل گلوکوم ، با وارد کردن یک لوله مخصوص به قسمت سفیدی چشم ، مایع جمع اضافی جمع شده در چشم را تخلیه کرده و سبب کاهش فشار وارد شده بر چشم می شود.
  5. لیزیک یا عمل جراحی لیزر چشم ( laser in-situ keratomileusis ) : جراح در این عمل ، با استفاده از یک اشعه لیزر پرتوان ، شکل قرنیه را تغییر داده و دید شفافی را حاصل می کند.