مراقبت های بعد از لیفت شقیقه به چه نحو است ؟

بسیار مهم است تمام دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از لیفت شقیقه را به درستی انجام دهید. توجه داشته باشید که مدت زمان بهبودی بعد از هر عمل جراحی ، در افراد بسیار متفاوت است که جراحی لیفت شقیقه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

البته باید اشاره داشت که افراد عموما می توانند یک هفته بعد  از جراحی لیفت شقیقه ، به کارهای روزمره خود بازگردند.

به طور کلی پس از اتمام جراحی لیفت شقیقه ، نیازی به بستری شدن بیمار در مرکز جراحی نیست.

دستورات و مراقبت های بعد از لیفت شقیقه

  • باند فشارنده ای که جراحی در موضع عمل قرار داده است و همچنین بخیه های ناحیه جراحی شده ، معمولا بعد از هفت روز برداشته می شوند.
  • عموما افراد بعد از انجام عمل لیفت شقیقه ، درد بسیار مختصر و احساس ناراحتی جزئی را تجربه خواهند کرد و همچنین گاهی اوقات احساس گرفتگی در سراسر پیشانی خواهند داشت که از عوارض معمول این جراحی محسوب می شود و نگران کننده نیست ؛ زیرا پس ازچند روز برطرف می شود.
  • آنتی بیوتیک و مسکن ، داروهایی هستند که غالبا بعد از جراحی لیفت شقیقه و به منظور کنترل درد ناشی از عمل و نیز جلوگیری از بروز عفونت در موضع جراحی ؛ تجویز می شوند.

مراقبت های بعد از لیفت شقیقه

  • از انجام فعالیت هایی که موجب تعریق زیاد می شوند ؛ مثل تماس مستقیم با آفتاب و گرما ، سولاریم ، حمام آفتاب و برنزه شدن تا زمانی که پزشک تان توصیه نموده خودداری کنید و در صورت ضرورت قرارگیری در فضایخارج از منزل و زیر نور آفتاب ، حتما از کرم ضد آفتاب حاوی SPF30 استفاده کنید.
  • 3 تا 4 هفته پس از عمل ، فعالیت بدنی مانند ورزش می تواند از سر گرفته شود ؛ اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف الکل ، آسپرین ، داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب و نیز داروهای ضدپلاکت ؛ در طول دوران نقاهت جراحی خودداری کنید ؛ برای تسکین درد ، می توانید از استامینوفن استفاده نمایید.
  • درصورت تنگی نفس و ضربان نامنظم قلب ، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • حتی الامکان ، از گرفتن بینی هنگام سرفه و عطسه خودداری کنید و سعی کنید برای کاهش فشار به صورت تان ، هنگام عطسه و سرفه دهان تان را بیش تر باز کنید تا هوای موجود به راحتی خارج شود ؛ اما توصیه می شود از سرفه و عطسه کردن خودداری کنید و به طور کلی مراقب باشید به بیماری های عفونی ؛ مانند سرماخوردگی مبتلا نشوید.

کبودی و ورم و بعد از جراحی لیفت شقیقه

اندکی کبودی و تورم در شقیقه و حتی اطراف گوشه چشم ، رایج ترین عارضه جانبی بعد از عمل لیفت شقیقه می باشد که تا 10 روز اول بعد از لیفت ، تقریبا ادامه دارد و حدود دو هفته طول می کشد تا کبودی از بین برود.

برای جلوگیری از تشدید این وضعیت و نیز کمک به کاهش آن ، می توانید طی 24 ساعت ابتدایی بعد از جراحی ؛ از کمپرس سرد استفاده کنید.

بهترین کار برای کاهش تورم ، حالت نگهداشتن سر در وضعیت ایستاده می باشد ؛ لذا در هنگام خواب و استراحت ، سر خود را با کمک دو تا چند بالش بالاتر از حد بدن تان قرار دهید و اصطلاحا به حالت نیمه نشسته بخوابید.

شستن موها و استحمام بعد از جراحی لیفت شقیقه

شستن موها بعد از 24 ساعت امکان پذیر است. موهای خود را با آب خنک و ترجیحا شامپو بچه بشویید. از حوله نرم برای خشک کردن مو استفاده کنید.

دوش گرفتن ، یک تا 2 روز پس از جراحی لیفت شقیقه ، مجاز می باشد ؛ البته بهتر است سعی کنید بخیه ها را بیشتر اوقات خشک نگه دارید.

مراقبت های بعد از لیفت شقیقه

تغدیه بعد از جراحی لیفت شقیقه

علاوه بر این که خواب برای بهبودی سریعتر در اولویت است ؛ رژیم غذایی حاوی فیبر بالا ، چربی های سالم ، پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی نیز به تسریع بهبودی کمک می کند.

فیبر به رفع احساس خستگی و جلوگیری از یبوست کمک می کند. غلات کامل ، تمشک و سیب ، کلم بروکلی و اسفناج و لوبیا سرشار از فیبر هستند.

پروتئین موجود در تخم مرغ ، ماهی و مرغ به ترمیم بافت ، ماهیچه ها و پوست کمک می کند. ویتامین K باعث ایجاد لخته شدن خون می شود.

پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده ، غذاهای سرخ شده و پرچرب ، غذاهای حاوی نمک و ادویه و اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی در تسریع روند بهبودی موثر است.

طی دوران نقاهت جراحی ، از خوردن غذاهای گرم و نوشیدنی های داغ اجتناب نمایید.

سه تا پنج روز اول ، غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد ندارند و غذاهای نرم را در برنامه غذایی خود داشته باشید تا به عضلات صورت فشار کمتری وارد شود.

سخن پایانی

در آخر لازم به ذکر است که بعد از جراحی لیفت شقیقه ، احساس در پوست سر ممکن است موقتا کاهش یابد.

این احساس ، هفته های اول پس از جراحی شروع به بازگشت می کند و پوست با بیدار شدن مجدد اعصاب حسی ؛ شروع به خارش می کند.

توجه داشته باشید که خارش پوست ، نشانه بهبودی بوده و مسئله ای کاملا طبیعی می باشد.