همه چیز درباره عمل لیفت ابرو و پیشانی

لیفت ابرو و پیشانی ، یک روند جراحی رایج در میان زنان و مردان می باشد که به دست جراح پلاستیک صورت یا جراح و متخصص چشم دارای بورد تخصصی انجام می پذیرد.

این روند ، برای جوانسازی بخش فوقانی صورت از طریق بازیابی کانتور و موقعیت جوان تر ابرو انجام می شود.

لازم به ذکر است که این جراحی ، می تواند به صاف شدن چین و چروک های عمیق پیشانی و رهایی از شر پوست اضافی و افتاده روی پلک بالا نیز کمک کند.

چه تفاوت هایی در ساختار ابروی زنان و مردان وجود دارد ؟

در زنان ، ابرو اصولا بالاتر از مردان می باشد. ابرو در زنان به شکل ملایمی به سمت بالا متمایل بوده و از بخش داخلی لبه حدقه چشم تا ناحیه شقیقه پیشرفت می کند.

در مردان ، ابرو اصولا سنگین تر بوده و در موقعیت اندکی پایین تر قرار گرفته است و دارای شکل صاف تری می باشد.

ابروها چگونه پیر می شوند ؟

یک ابروی جذاب و جوان ، چارچوب طبیعی را برای چشم ها خلق کرده و از زیبایی طبیعی آن ها پشتیبانی می کند.

یک موقعیت ایده آل برای ابروها می تواند در افراد مختلف ، متفاوت باشد.

موقعیت ابروها ، عمدتا به وسیله فعالیت ماهیچه mimetic و قدرت سیستم پشتیبان رباط تعیین می شود.

لیفت ابرو و پیشانی

پیر شدن ابروها چه پیامدهایی به دنبال دارد ؟

پیر شدن ابرو ، باعث از دست رفتن کانتور جوانی آن می شود.

از آن جایی که نیروهای جاذبه باعث قرار گرفتن ابرو ها در موقعیت پایین تری می شوند ، زیبایی بخش فوقانی و تحتانی صورت تحت تاثیر قرار می گیرد.

پایین آمدن ابرو ، باعث کوچک تر به نظر رسیدن چشم ها شده و اغلب چهره را خسته نشان می دهد.

لازم به ذکر است وقتی فرآیند پیری ، باعث پایین آمدن بخش داخلی ابروها می شود ؛ فرد عصبانی یا عبوس به نظر می رسد.

همچنین این موقعیت ابرو ، باعث غمگین یا نگران نشان داده شدن چهره نیز می شود.

به علاوه باید اشاره داشت که با از دست رفتن موقعیت جوان ابروها ، افتادگی پوست پلک بالایی نیز اتفاق می افتد و این مسئله در ایجاد پلک هایی خسته و پیر تاثیر گذار واقع می شود.

چه افرادی کاندید مناسبی برای جراحی لیفت ابرو و پیشانی می باشند ؟

همه افرادی که با چین و چروک متوسط تا شدید در ناحیه پیشانی روبرو هستند و تمایل دارند به چهره ای شاداب تر و جوان تر دست یابند ، می توانند اقدام به انجام عمل ليفت ابرو و پيشانی نمایند.

اگرچه برای انجام این عمل جراحی ، محدودیت سنی وجود ندارد ؛ اما توجه داشته باشید که کاندیدای این جراحی را غالبا افراد 60 – 40 ساله تشکیل می دهند.

لازم به ذکر است که شرط لازم برای انجام جراحی ليفت ابرو و پيشانی ، همچون دیگر اعمال جراحی ؛ برخورداری از سلامت جسمی کافی ، عدم ابتلا به بیماری هایی اعم از ناراحتی های قلبی ، دیابت و همچنین داشتن انتظاراتی واقع بینانه از نتیجه عمل می باشد.

تکنیک های جراحی لیفت پیشانی

به طور کلی عمل ليفت پيشانی ، می تواند تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود.

این عمل جراحی به دو روش کلاسیک و آندوسکوپیک قابل انجام است که در ادامه به شرح توضیحاتی مختصر در ارتباط با هر یک از این روش ها خواهیم پرداخت.

  • تکنیک کلاسیک

در جراحی لیفت پیشانی به روش کلاسیک ، جراح اقدام به ایجاد یک برش در بخش فوقانی پیشانی و در حقیقت پشت خط رویش مو ایجاد کرده و این برش را تا بالای ناحیه گوش ها امتداد می دهد.

در این مرحله ؛ پوست را بلند کرده و در جهت بالا کشیده و پوست اضافی را بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است که عمل لیفت پیشانی با متد کلاسیک برای آن دسته از افراد مناسب است که با چین و چروک و افتادگی شدید در ناحیه پیشانی مواجه هستند.

ضمنا باید توجه داشت در خصوص آقایانی که دچار طاسی هستند ، روش کلاسیک گزینه مناسبی نخواهد بود.

  • تکنیک آندوسکوپیک

در لیفت پیشانی به روش آندوسکوپیک ، جراح متخصص اقدام به ایجاد چند برش ظریف در بخش فوقانی پیشانی نموده و با بهره وری از تکنولوژی آندوسکوپ ، پوست را بالا می کشد.

باید خاطر نشان نمود که جراحی لیفت پیشانی به روش آندوسکوپیک برای افرادی که دچار افتادگی خفیف تا متوسط پیشانی هستند گزینه ایده آلی می باشد.

اگرچه پایداری و دوام متد آندوسکوپیک در قیاس با متد کلاسیک ، کمتر است ؛ اما از آن جا که وسعت برش در روش آندوسکوپیک به مراتب کمتر از روش کلاسیک می باشد ؛ می توان اذعان داشت که عوارض متد آندوسکوپیک نسبت به متد کلاسیک ، حداقل بوده و طول دوران نقاهت آن نیز کوتاه تر است.

توجه داشته باشید که به منظور رفع خطوط و چروک های خفیف پیشانی ، بهتر است از روش های غیر تهاجمی نظیر تزریق ژل و بوتاکس استفاده شود.

لیفت ابرو و پیشانی

تکنیک های مدرن جوانسازی ابروها

تکنیک های جراحی و غیرجراحی مختلفی ، به منظور بهبود کانتور و موقعیت ابروها وجود دارد.

برخی از رایج ترین روش های استفاده شده عبارتند از :

  • لیفت مستقیم ابرو

در گذشته روش برتر جوانسازی ابرو شامل ایجاد یک برش بزرگ در اطراف سر و بالا کشیدن ابروها در حین برداشتن نواری از پوست بود.

امروزه لیفت مستقیم ابرو برای جوانسازی زیبایی ابرو به دلیل توسعه چندین تکنیک غیر تهاجمی ، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لیفت آندوسکوپیک ابرو

در حال حاضر لیفت ابرو غالبا ، با کمک دوربین کوچکی به نام آندوسکوپ انجام می گیرد.

این دوربین از طریق یک برش کوچک در بخش پوشش داده شده در پوست سر وارد شده و بدین ترتیب ساختارهای پشتیبان ابرو قابل مشاهده می گردند و جراحی با حداقل تهاجم را انجام می شود.

بعد از آزاد کردن بافت پایه ، ابرو بالا کشیده شده و در موقعیت مطلوب قرار گرفته و را در مکان مناسب خود تثبیت می گردد.

این روند را می توان بدون استفاده از بیهوشی عمومی انجام داده و ریکاوری در آن بسیار کوتاه تر از جراحی مستقیم ابرو می باشد.

  • لیفت ابرو به روش ترانس بلفاروپلاستی

این روند معمولا به همراه برداشتن پوست اضافی از پلک بالایی در طول بلفاروپلاستی انجام می شود.

جهت بالا کشیدن ابرو و تقویت سیستم پشتیبانی ، بخیه هایی از طریق یک برش کوچک که در چین طبیعی پلک ها قابل پنهان شدن می باشد ، ایجاد می شود.

این روند در مقایسه با روش های جراحی جوانسازی ابرو بسیار کمتر تهاجمی بوده و  در زمان نیاز به ایجاد بالاکشیدن جزئی و ظریف ابرو مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لیفت ابرو بدون جراحی

لیفت ابرو بدون جراحی ، می تواند کانتور ابرو را بهبود بخشیده ، ابروها را بالا برده و ناحیه اطراف چشم ها را جوانسازی نماید.

جوانسازی بدون جراحی ابرو با استفاده استراتژیک از فیلرهای پوستی و زیبایی و همچنین بوتاکس قابل انجام می باشد.

بوتاکس ، عموما برای بالا کشیدن ابروها و بهبود کانتور از طریق تغییر تاثیر ماهیچه های پیشانی می باشد.

فیلرها نیز می توانند تا حدی تاثیر لیفت ابرو و پیشانی را بر جای گذارند.

لازم به ذکر است که روش های غیرجراحی لیفت ابرو ، موقتی می باشند.

مشاوره قبل از عمل لیفت ابرو و پیشانی

قبل از روند، شما با جراح خود ملاقاتی را خواهید داشت. در این جلسه، شما باید درباره اهداف، وضعیت سلامت فعلی و تاریخچه پزشکی خود صحبت کنید.

جراح، کل ناحیه پیشانی ، از قبیل پلک های بالایی و ماهیچه های شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. همچنین از شما می خواهد تا یک سری حالات صورت را ایجاد کنید تا بتواند به این طریق به بهترین شکل، شیوه کمک به شما را بدست آورد.

شما باید از جراح خود در خصوص جزئیات کلیه هزینه ها از جمله هزینه های مراقبت های فالوآپ و گزینه های پرداخت ، سوال کنید. شرکت های بیمه معمولا هزینه درمان برای روندهای زیبایی را پرداخت نمی کنند.

چگونه برای لیفت ابرو و پیشانی آماده شویم ؟

برخی تغییرات در سبک زندگی وجود دارند که باید قبل از انجام لیفت ابرو، انجام دهید. جراح شما، دستورالعمل های دقیقی درباره نیازهای شما و زمان مناسب برای انجام آنها را در اختیار شما قرار می دهد.

برای مثال، اگر سیگاری هستید، جراح از شما می خواهد تا به طور موقتی استعمال سیگار را کنار بگذارید.

همچنین باید از مصرف الکل و برخی داروهای خاص نیز خودداری کنید.

اگر مرتبا آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی مصرف می کنید ، جراح از شما می خواهد تا مصرف آن ها را برای یک دوره زمانی خاص قبل از جراحی کنار بگذارید.

از آن جایی که این داروها می توانند باعث افزایش احتمال خونریزی شوند باید از مصرف آن ها اجتناب نمود.

همچنین ، اگر موهایتان بلند است و در انجام روند جراحی ، ایجاد مزاحمت می نماید ؛ باید آن ها را کوتاه کنید.

حتما در خصوص این موضوعات با جراح خود مشورت کنید.

بهترین زمان برای انجام لیفت ابرو و پیشانی

هیچ سن بخصوصی وجود ندارد که در هنگام رسیدن به آن انجام لیفت ابرو و پیشانی الزامی باشد ؛ بلکه بهترین زمان برای انجام این روند ، هنگامی است که احساس کنید به آن نیاز دارید.

نتایج لیفت ابرو و پیشانی چه مدت ماندگار خواهد بود ؟

اگرچه هیچ کدام از اعمال جراحی زیبایی صورت به واقع نتایج دائمی را خلق نمی کنند و نمی توانند آثار ناشی از گذر عمر را متوقف کنند ، ولی این تغییرات می توانند خصوصا در صورت اجرا به دست یک جراح با تجربه نتایج دراز مدتی را بر جای گذارند و مواجهه با آثار پیری را چندین سال به عقب بیاندازند.

لازم به ذکر است که نتایج جراحی لیفت ابرو و پیشانی ، توسط دکتر علی محمودی بهترین جراح چشم تهران ؛ عموما تا یک دهه ماندگاری خواهد داشت.

روند جراحی لیفت ابرو و پیشانی چگونه است ؟

شما می توانید لیفت ابرو را در مطب جراح، بیمارستان یا در مرکز جراحی سرپایی انجام دهید. جراحی کمتر از دو ساعت به طول می انجامد و بعد از روند می توانید به منزل بازگردید. حتما از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بخواهید تا شما را بعد از اجرای روند، به منزل بازگرداند و در صورتی که تنها زندگی می کنید، یک یا دو روز در کنار شما باشد.

بیشتر اوقات، جراح از بی حسی موضعی استفاده می کند. ولی در صورت احساس نیاز، می توانید از جراح بخواهید تا جراحی شما را تحت بیهوشی عمومی انجام دهد. وقتی جراحی تمام شد، جراح، برش ها را با بخیه یا منگنه جراحی می بندد، ناحیه درمان را تمیز کرده و صورت شما را پانسمان می کند.

دنبال کردن دستورالعمل های جراح در خصوص چگونگی مراقبت از برش ها و تعداد دفعات مورد نیاز برای تعویض پانسمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو و پیشانی

ریکاوری شما بر حسب نوع روند لیفت ابرو ( کلاسیک یا آندوسکوپیک ) ؛ متفاوت می باشد.

  • در هر دو حالت، بخیه ها و منگنه های جراحی تان بعد از حدوداً یک هفته کشیده می شود. اگر از پیچ های تثبیت موقتی استفاده شده است، جراح آنها را بعد از تقریبا دو هفته بر می دارد. این ابزار در زیر خط مو نصب می شوند تا ابروی بالا کشیده شده را در محل خود ثابت نگه دارد.
  • بعد از جراحی، احتمالاً تورم وکبودی را تجربه می کنید که می تواند بخش هایی از صورت از قبیل گونه ها و چشم ها را که جراحی در آنها انجام نشده است، تحت تاثیر قرار دهد. تورم بعد از حدوداً یک هفته فروکش می کند. برای حداقل دو روز بعد از جراحی، برای کمک به کاهش تورم، سرتان را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. شما می توانید کیسه های یخ را با ملایمت در نواحی درمان شده قرار دهید.

سایر مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو و پیشانی

  • اگر جراح از روش کلاسیک استفاده کرده باشد، در طول ریکاوری، درد بیشتری را تجربه خواهید کرد. پزشک برای شما، نسخه ای از داروهای مسکن را تجویز می کند. همچنین گاهی خارش را نیز تجربه می کنید که می تواند چند ماه طول بکشد.
  • بعد از روند آندوسکوپیک، نسخه داروهای مسکن برای شما تجویز می شود. خارش نیز یک عارضه جانبی درمان است ولی در مقایسه با روش کلاسیک، در این روند، ملایم تر می باشد.
  • در هر دو روند درمان، بی حسی و مورمور شدن، وجود خواهد داشت. این حالت به مرور زمان فروکش می کند. افرادی که تحت روند کلاسیک قرار گرفته اند، بی حسی بیشتری را تجربه خواهند کرد.
  • بیشتر افراد می توانند بر حسب روند انجام شده و سرعت ریکاوری شخصی، ظرف 10 روز به محل کار خود بازگردند.
  • از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش های سنگین یا دیگر فعالیت ها، برای چند هفته اول بعد از جراحی خودداری کنید.

آیا جراحی لیفت ابرو و پیشانی عوارض دارد ؟

هرچند عوارض جانبی این درمان، حداقل می باشد، ولی عوارض جانبی احتمالی آن می تواند شامل عفونت، اسکارها، مشکلاتی در حرکت دادن ابرو، یا از دست رفتن حس در اطراف ناحیه برش باشد. به خاطر داشته باشید که این عوارض جانبی، به ندرت اتفاق می افتد.

در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیربعد از جراحی، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • تب بالا
  • تورم یا خونریزی زیاد

هزینه جراحی لیفت ابرو و پیشانی چقدر است ؟

طرح درمان برای لیفت ابرو و پیشانی ؛ به عنوان یک روند زیبایی متناسب با نیازهای هر بیمار ، منحصر به فرد بوده و از این رو تعیین یک قیمت مشخص برای این عمل جراحی بدون معاینه بیمار و مشاوره با او امکان پذیر نمی باشد.

به طور کلی هزینه جراحی لیفت ابرو و پیشانی ،  به فاکتورهای متعددی از قبیل دامنه مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مطلوب بستگی دارد.

اگر شما قصد دارید همزمان با یان عمل جراحی ، از روندهای زیبایی دیگری نیز بهره مند شوید ؛ این امر نیز بر روی هزینه نهایی خارج از این دامنه تاثیر خواهد گذاشت.