درباره دوبینی

دوبینی ، نوعی اختلال است که سبب دیدن دو تصویر ، به جای یک تصویر می شود و اغلب به زبان عامیانه تحت عنوان دید دوتایی از آن یاد می شود.( جراح و متخصص چشم تهران )

دید دوتایی اغلب ؛ اولین نمود بسیاری از ناهنجاری های سیستمیک ، بخصوص فرآیندهای ماهیچه ای و نورولوژیکی است.

علائم دوبینی

دوبینی می تواند بدون هیچ گونه علامتی اتفاق بیفتد ؛ اما به طور کلی بر حسب علت دوبینی ، شما گاهی متوجه موارد زیر می شوید :

• انحراف یک چشم یا هر دو چشم ( دارای شکل ظاهری چشم چپ یا دارای انحراف )
  • احساس درد در زمان حرکت دادن چشم
  • احساس درد در اطراف چشم مثلا در شقیقه ها یا ابروها
  • احساس ضعف در چشم ها یا قسمت های دیگر
  • پلک های افتاده

دوبینی

تشخیص دوبينی

اولین قدم در راستای تشخیص دوبینی ، تعیین این موضوع است که آیا دو بینی شما ، یک چشمی یا دو چشمی است .

برای انجام این کار ، پزشک از شما می خواهد تا یک چشم و سپس چشم دیگر را ببندید.

اگر دوبینی یک چشمی داشته باشید ؛ پزشک ، معمولا احتمال آب مروارید ، دیابت ، بیماری گریوز و ناهنجاری های نورولوژیکی را نیز کرده و مورد آزمایش قرار می دهد.

در تشخیص دوبینی دوچشمی ؛ پزشک باید تعیین کند که کدام ماهیچه های چشمی ، تحت تاثیر قرار گرفته اند.

برای انجام این کار ؛ پزشک از شما می خواهد تا به انگشت او در حالی که آن را به جهات بالا ، پایین ، چپ و راست حرکت می دهد ؛ نگاه کنید.

این کار به پزشک اجازه می دهد تا ببیند تا چه میزان می توانید انگشت او را در هر جهت ، با نگاه خود دنبال کنید.

سپس هنگامی که شما نگاه خود را بر روی یک شیء تمرکز کرده اید ؛ پزشک در ابتدا یک چشم و سپس چشم دیگر تان را می پوشاند و اگر مشاهده کند که چشمان شما با حرکت دادن پوشش ، تغییر می کند ؛ این بدان معناست که چشم ها به خوبی با هم هماهنگ نیستند.

لازم به ذکر است که گاهی بر روی چشم شما منشور قرار داده می شود و آزمایش دوباره تکرار می شود.

منشور ، به پزشک اجازه می دهد تا درجه دوبينی شما را در هنگام نگاه کردن به جهات مختلف ، اندازه گیری کند.

تعیین دید دوتایی در بزرگسالان ؛ از تشخیص این اختلال چشمی در کودکانی که قادر به شرح دادن مشکل نیستند ، به مراتب آسان تر است ؛ چرا که بزرگسالان می توانند آن چه را که می بینند ، توضیح دهند.

دوبینی

پیشگیری از بروز دوبينی

برخی علل دوبينی را می توان مورد پیشگیری قرار داد.

برای کمک به پیشگیری دوبينی مرتبط با آسیب دیدگی سر ؛ توصیه می شود در حین رانندگی ، کمربند ایمنی خود را ببندید و اگر فعالیت شما به گونه ای است که خطر بالای آسیب دیدگی چشم ها در آن وجود دارد ، از عینک و کلاه ایمنی در هنگام ورزش یا کار استفاده کنید.

افراد مبتلا به دیابت می توانند احتمال آسیب دیدگی عصب خود را که گاهی به دید دوتایی منجر می شود ؛ از طریق کنترل قند خون ، کاهش دهند.

لازم به ذکر است که هیچ راهی برای پیشگیری از دوبينی ناشی از آب مروارید و دیگر شکل های دوبينی وجود ندارد.

درمان دوبينی

روش درمان دوبينی به علت آن ، وابسته است ؛ برای مثال ، افراد دارای آستیگماتیسم در صورت ابتلا به دوبينی ، می توانند از لنزهای چشمی ویژه استفاده کنند.

برای درمان دوبينی ناشی از آب مروارید و ناخنک چشم ؛ جراحی ، مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی ماهیچه های چشم ، می تواند انواع خاص دوبينی را درمان کند.

درمان برای کودکان مبتلا به دوبينی ؛ شامل زدن عینک های تجویز شده توسط پزشک ، درمان با استفاده از منشور جهت تمرین دادن چشم ها برای هماهنگ شدن با یکدیگر و نهایتا انجام جراحی می باشد.

دوبينی ایجاد شده در اثر یک بیماری پزشکی یا نورولوژیکی نیز از طریق درمان بیماری ، قابل بهبود یافتن است.