درمان افتادگی پلک امکان پذیر است ؟

درمان افتادگی پلک : افتادگی پلک یا پتوز زمانی رخ می دهد که عضله های بالا برنده پلک بنا به دلایل مختلف ، ضعیف شده باشند. متداول ترین علت بروز افتادگی پلک در کودکان ؛ زمانی است که این عضله به خوبی رشد پیدا نکرده باشد. ( جراح و متخصص چشم تهران )

چنانچه پتوز در زمان تولد نمایان شود به آن پتوز مادرزادی اطلاق خواهد شد.

لازم به ذکر است که در موارد نادرتر ؛ این عضله می تواند در دوره های بعدی زندگی ، ضعیف شده و باعث بروز پتوز اکتسابی در بزرگسالی شود.

باید توجه داشت که پتوز می تواند یک یا هر دو پلک بالایی را با درجات گوناگون ، به صورت متقارن یا غیر متقارن ؛ درگیر کند.

درمان افتادگی پلک

پتوز در کودکان

در صورتی که پتوز خفیف باشد ، در رشد بینایی تداخل ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد.

بدین منظور باید چشم پزشک ، ارزیابی کند که آیا پتوز در بینایی اختلال ایجاد کرده و آیا درمانی در این راستا مورد نیاز می باشد یا خیر ؟

پتوز در بزرگسالان

پتوز اکتسابی می تواند در اثر مشکلات عصب شناختی به وجود آید که بر روی اعصاب یا عضله های چشم اثر می گذارد.

پتوز می تواند با یک ناهنجاری حرکتی چشم و دوبینی ترکیب شود. همچنین گاهی اوقات ، جرم پلک نیز می تواند باعث پتوز شود.

علائم افتادگی پلک

نشانه اصلی افتادگی پلک ، این است که یک پلک یا هر دو پلک بالایی ؛ افتاده هستند. در برخی موارد ، این اختلال بر روی بینایی نیز اثر می گذارد.

با این وجود در بسیاری از افراد افتادگی پلک ، چندان قابل توجه نمی باشد.

گاها بعضی از افراد مبتلا به پتوز یا افتادگی پلک ، دچار سردردهای میگرنی می شوند.

درمان افتادگی پلک

در پی افتادگی پلک ، چشم ها به شدت خشک یا اشک آلود می شوند و چهره خسته به نظر می رسد ؛ این امر ناشی از آن است که به دنبال افتادگی پلک ، نواحی اطراف چشم بیش از سایر نقاط تحت تاثیر قرار می گیرد و این موضوع سبب احساس درد و متعاقبا خسته به نظر رسیدن فرد می شود.

توجه داشته باشید که برخی افراد مبتلا به پتوز شدید ؛ در زمان صحبت کردن برای بهتر دیدن ، سرشان را به سمت عقب متمایل می کنند.

افتادگی پلک باعث بروز موارد زیر می شود :

  • آستیگماتیسم : گاهی فشار ناشی از پتوز بر روی بخش قدامی چشم ، باعث انحراف و عیوب انکساری می شود ؛ در این موارد به معاینه دقیق ، درمان با عینک یا حتی جراحی نیاز خواهد بود.
  • بالا آمدن چانه : اگر وسعت افتادگی پلک شدید باشد ، باعث می شود کودک برای این که قادر به دیدن از زیر پلک افتاده و استفاده از هر دو چشم شود ، چانه خود را به سمت بالا ببرد.

این امر ، سبب بروز مشکلاتی در گردن یا تاخیر در مهارت های رشد می شود و می تواند نشانه ای برای نیاز به درمان جراحی می باشد.

  • تنبلی چشم ( آمبلیوپی یا رشد ناهنجار بینایی ) : به طور کلی تنبلی چشم در اثر آستیگماتیسم یا دیگر عیوب انکساری ایجاد می شود ؛ اما در موارد نادر و در نمونه های بسیار حاد پتوز ، از ورود نور به چشم جلوگیری شده و در نتیجه تصویری بر روی شبکیه در بخش خلفی چشم ایجاد شده و تنبلی چشم رخ می دهد.

آیا افتادگی پلک قابل درمان است ؟

لازم به ذکر است که به منظور درمان افتادگی پلک ، روش های درمانی قابل قبولی از جمله جراحی افتادگی پلک وجود دارد ؛ تا جایی که با انجام این عمل جراحی ، می توان افتادگي پلک مادرزادی و حتی افتادگي پلک ناشی از افزایش سن را مرتفع نمود.