بیماری های شبکیه چشم

بیماری های شبکیه : شبکیه ، یک لایه بافت نازک می باشد که حاوی میلیون ها سلول حساس به نور ( سلول های مخروطی و سلول های میله ای ) است که در پشت چشم قرار دارند. عملکرد اولیه شبکیه ؛ دریافت ، سازماندهی و ارسال اطلاعات بینایی به مغز از طریق عصب چشم می باشد. این فرآیند کلی باعث می شود که شما قادر به دیدن باشید. ( جراح و متخصص چشم تهران )

بیماری شبکیه چیست ؟

بیماری های شبکیه ، باعث آسیب دیدن هر قسمتی از شبکیه شده و در صورت عدم درمان ، می توانند به کاهش دید شدید و حتی کوری منجر شوند.

توجه داشته باشید که با شناسایی به موقع ، می توان برخی بيماري های شبکيه را درمان کرد.

لازم به ذکر است که برخی از بيماري های شبکيه ؛ برای حفظ یا حتی بازیابی بینایی ، قابل کنترل یا کند شدن می باشند.

بیماری های شبکیه

علائم بیماری های شبکیه

بسیاری از بیماری های شبکیه ، با علائم مشابهی از قبیل موارد زیر نمایان می شوند :

  • دیدن پرتوهای شناور یا درخشان نور
  • دید تار یا مختل شده
  • نقطه های کور در دید مرکزی
  • کاهش میدان دید

چه افرادی در معرض خطر گسترش ییماری های شبکیه قرار دارند ؟

به طور کلی برخی فاکتورهای خاص ، خطر گسترش بیماری شبکیه را در شما افزایش می دهند. این فاکتورها عبارتند از :

  • سن
  • چاقی
  • دیابت
  • استعمال سیگار
  • آسیب چشمی
  • سابقه خانوادگی

رایج ترین بیماری های شبکیه چیست ؟

بيماري های شبکيه ، می توانند به شکل های مختلفی نمایان شوند. به رایج ترین بیماری های شبکیه در زیر اشاره شده است :

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه ، زمانی اتفاق می افتد که ژل شیشه ای که زجاجیه چشم را پر می کند ، شروع به کاهش نموده و باعث کشیده شدن شبکیه شود ؛ این امر در نهایت ، باعث پاره شدن شبکیه می شود.

در این جا باید اشاره داشت که با بالا رفتن سن ، زجاجیه از شبکیه جدا می شود و انفصال زجاجیه خلفی ( PVD ) را به وجود می آورد. ( انفصال زجاجیه خلفی ، بیش از 60 درصد افراد بالای 70 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. )

بیماری های شبکیه

در بیشتر موارد ، انفصال زجاجیه خلفی ؛ عوارضی به همراه ندارد. با این وجود ، برخی افراد دارای زجاجیه چسبناک مادرزادی هستند که باعث جدا شدن غیرعادی آن از شبکیه شده و منجر به پارگی شبکیه می شود.

شایان ذکر است که در موارد نادر ، پارگی شبکیه در نتیجه آسیب چشمی یا ضربه دیدن شبکیه اتفاق می افتد.

به طور کلی پارگی شبکیه ، می تواند باعث تغییرات ناگهانی بینایی مثل نقاط سیاه یا نورهای شناور و درخشان شود. ضمنا ناگفته نماند که پارگی های شبکیه ، می تواند خطر انفصال شبکیه و از دست رفتن شدید بینایی را افزایش دهد.

پارگی های شبکیه ، معمولا با جراحی ، لیزر یا درمان های فریز کردن که کرایوتراپی نامیده می شوند ، قابل درمان می باشند.

انفصال شبکیه

انفصال شبکیه عمدتا زمانی رخ می دهد که مایع از پارگی شبکیه ، شروع به حرکت کرده و باعث شود که شبکیه از بافت های دیگر در پشت چشم ، فاصله بگیرد و از منبع تغذیه خونی خود جدا شده و توانایی برای عملکرد صحیح را از دست بدهد.

انفصال های شبکیه ، سالانه هر 5 نفر از هر 100000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهند. البته این نوع از بیماری شبکیه در جمعیت های مسن و میانسال ؛ تقریبا 20 نفر از هر 100000 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم انفصال شبکیه ، به دامنه انفصال بستگی داشته و می تواند در دامنه ای از عدم وجود هرگونه علائم تا دیدن نورهای شناور ، نورهای درخشان و سایه ای که دید پیرامونی و گاهی دید مرکزی را مسدود می کند ، متغیر باشد.